Vakblad Euclides
Jaargang 61 (1985-1986)
Euclides, jaargang 61 (1985-1986), nummer 1
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/061_1985-86_01.pdf
Bij het begin van de 61e jaargang
1
Redactie Pythagoras
2
Het begin
2-3
Denkertjes
3
Ruimte-puzzels
3
Een wiskundeclub in Haarlem
3
De mogelijkheden van de moderne rekenliniaal
4
'T'-puzzel
4
De voorjaarsprijs
5
Een eerste kennismaking met vectoren
6-9
Kan dat?
9
Tijdverdrijf
9
Woordenboek
10
Een spel met graphen
11
Moderne Wiskunde
12-14
Denkertjes
14
Klantenservice
14-15
Denkertjes
15
De steliing van Pythagoras
16
Mooie machtensommen
17-18
Even lekker rekenen
18
Goochelen met cijfers
18
Raadsel
19
Denkertjes
19
Bol en Cirkel
19
Fanmail
20
Pi in code
21
Wiskundige Olympiades in Nederland
22-23
Denkertjes
23
Altijd weer een vierkant
23
In vijven?
23
Papierformaten
26-27
Wimecos-prijsvraag
28-30
Denkertjes
30
Altijd deelbaar door 504
30
De goedkoopste route
31
Elfde Internationale Wiskunde Olympiade, 1969
32
Wees zuinig en win een prijs
33-34
Denkertjes
34
Problemen uit zustertijdschriften
35-36
Denkertjes
36
Wiskunde in blik
37-38
Voor vier getallen geldt
39
12(4 +1) = 12 × 5
39
Zo magisch mogelijk
39
Een graas-probleem
40
Procentsommen- rotsommen!?
40
Begin Pythagoras Olympiade
41-42
Denkertjes
42
Haasje over
42
Per microscoop naar √2
43-45
De verhuiswagen
46
Help de wolf
47
[Mededelingen:] Jaarvergadering/Studiedag 26 oktober 1985 ; Hoorzittingen wijzigingen examen wiskunde havo; Nascholingscursussen informatica voor leraren
48
Verantwoording
50
Euclides, jaargang 61 (1985-1986), nummer 2
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/061_1985-86_02.pdf
Het Tweede Wiskunde Project van de IEA
49-56
Mededeling: Vrouwen en wiskunde
56
Enige resultaten van het Tweede Wiskunde Project
57-60
De betekenis van het Tweede Wiskunde Project voor het onderwijsbeleid
61-65
Mededeling: Tijdschriften
65
Gelegenheid om te leren. En toch...!
66-69
Aspecten van Meetkunde-onderwijs: mooi meegenomen?
70-73
Geef ze de ruimte
74-76
'Zulke goede resultaten?! Was die toets wel goed?'
77-84
Het IEA-Tweede Wiskunde Project: Wat nu verder?
85-88
Examen vwo wiskunde B 1985, 2e periode
89
Examen vwo wiskunde A 1985, 2e periode
89-91
Verslag associationsjaar '84-'85
91-92
Studiedag van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren op zaterdag, 26 oktober 1985
92-94
Mededelingen: Conferenties wiskunde-didactiek
94
Ik was wiskundeleraar
95-96
Euclides, jaargang 61 (1985-1986), nummer 3
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/061_1985-86_03.pdf
Interpretatie en evaluatie van het tweede wiskunde project
97-105
Grootheid eenheid, dimensie
106-111
Wiskunde in de psychologiestudie
112-116
Recreatie
116
Een directe weg naar \( a^x \), \( \ln a \) en \( \log_{10} x \)
117-125
Korrel
126
Stukjes van een puzzel, een vraagbaak voor de wiskunde docent
126-128
De 10e jaargang van Wiskunde en Onderwijs
126-128
Mededeling: VVWL-studiedag Wilrijk, 16 november 198
127
Recreatie
128
Euclides, jaargang 61 (1985-1986), nummer 4
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/061_1985-86_04.pdf
In memoriam Johan H. Wansink
129
Gesloten vragen binnen de wiskunde: nee
130-136
Mededeling: video-'Wat is meer'
136
Cursus Pascal
136
Een transfertest voor wiskunde
137-144
Mededelingen: ICOTS 2. The Second International Conference On Teaching Statistics; Wintersymposium
144
Als ... dan
145-150
Een wiskundeproject in Hamburg
151-152
Noot van de redactie bij 'Een nieuw leerplan wiskunde in Vlaanderen'
152
Een nieuw leerplan wiskunde in Vlaanderen
153-156
Amsterdams wiskundige ontbindt snel met computer
157
Longitudinale planning van het reken & wiskunde onderwijs in Nederland
158
Mededelingen: Landelijk Werkverband Nascholing Wiskunde, Didactiek-conferenties; Ik was wiskundeleraar; CEVO; Stichting voor Onderzoek van het Onderwijs, Interne differentiatie in heterogene brugklassen bij wiskunde; Vereniging Universitaire Lerarenopleiding in Nederland; Pedagogisch didactisch instituut voor de leraarsopleiding, Conferentie Wiskundedidactiek
159
Recreatie
159-160
Euclides, jaargang 61 (1985-1986), nummer 5
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/061_1985-86_05.pdf
Leerstijlaspecten. Wie ziet wat?
161-167
Mededelingen: Elfde gemeenschappelijke studiedag NVvW-VVWL; Rectificatie; Wiskunde en Onderwijs
167
Eén context, vijf leerlingen
168-177
Integraalrekening en R
178-189
Mededeling: Jaarvergadering van de VVWL 22 februari 1986
189
Een olifant op zijn tenen getrapt
190-191
Cryptokubus
192
Recreatie
192
Euclides, jaargang 61 (1985-1986), nummer 6
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/061_1985-86_06.pdf
Uitdagen
193-197
Total curvature in Riemannian geometry
198
Textbook of Dynamics
198
Bouwen met zwarte dozen
199-207
Mededelingen: Opgaven bundel Wiskunde B vwo; New Trends in the History of Science; De 11e studiedag NVvW-VVWL; Vrouwen en wiskunde
207-208
Wiskunde, leerstijlen en meisjes
209-212
Rente op rente op rente
213-215
Mededelingen: Examens wiskunde m.o. A en B 1986; Computers in het onderwijs, stroomversnelling of waterval?
216
Functional Analysis
216
Differentialen: een didactisch probleem?
217-222
Recreatie
222-224
Alternierende Differentialformen
224
Introductory Applied Probability
224
Kalender
224
Euclides, jaargang 61 (1985-1986), nummer 7
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/061_1985-86_07.pdf
Jaarrede 1985
225-227
Notulen van de algemene vergadering van de Nederlandse association van Wiskundeleraren op zaterdag 26 oktober 1985 in het gebouw van de S.O.L. te Utrecht
227-230
Mededeling: De XXVIe Internationale Wiskunde Olympiade 1985
230240
Voorbeelden
231-240
Ervaringen met LOGO
241-246
Statistiek en Computers
247-251
Recreatie
252-253
Kalender
253
Mededelingen: 22e Nederlands Mathematisch Congres; Examenbesprekingen lbo, mavo, havo, vwo 1986
253-256
Euclides, jaargang 61 (1985-1986), nummer 8
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/061_1985-86_08.pdf
Vectoren, een historische beschouwing
253-257
Mededelingen: Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren; Meetkunde aan 12-16 jarigen
257267
Overlopers: op jacht naar macht?
258-264
De Nederlandse Wiskunde Olympiade 1985
265-267
HEWET in de onderbouw?
268-272
De knikkergoot, het probleem van de evenwijdige krommen
273-276
Grundzüge der linearen Algebra
276
Een 6, maar toch...
277-281
Recreatie
282-283
Mededelingen: Regionaal Samenwerkingsverband Wiskunde-onderwijs
284
Dolf, een blad van de avondstudie wiskunde M.O.-A aan het Nuts
284
Kalender
284
Euclides, jaargang 61 (1985-1986), nummer 9
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/061_1985-86_09.pdf
Het opleiden van wiskundeleraren
285
Overzicht
285
Leraar worden, een situatieschets
286-288
Reflecteren
289
Uit een brief die we van een oud-studente ontvingen
290-291
Ervaringen van een student
291-292
Het schoolpracticum
293-295
Mededelingen: Jaarvergadering/studiedag 1986; Betaling kontributie; Eindexamenprogramma havo
295
Een schoolpracticumdocent aan het woord
296-297
De wiskundekant van de opleiding
298-300
Ter leringhe ende vermaeck
301
Integratie
302
Rekendidaktiek
303-305
Schoolwiskunde
306-308
(Beginnen)2
309-310
Worden onze studenten wel uw collega?
311-312
Informatica
313
Literatuur
314
Opdrachten
314-315
Mededelingen: Oplossing Cryptokubus; Vakantiecursus 1986; Prijsvraag In de wiskundeles
316
Kalender
316
Euclides, jaargang 61 (1985-1986), nummer 10
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/061_1985-86_10.pdf
Grensgevallen I
317-320
40 grafische programma's in MSX-BASIC
320
40 grafische programma's in IBM- en GW-BASIC
320
Het punt van Fermat
321-322
De eerste Vlaamse Wiskunde Olympiade
323-329
De waarheid omtrent Bourbaki
330
Grepen uit de geschiedenis van het negatieve getal
331-337
Revius in ontwikkeling, lesgeven aan heterogene groepen
338
Wiskobas in methoden
338
Wiskunde op de computer
339-341
Examen vwo Wiskunde A 1986, 1e periode
341-344
Hooggeleerde redacteur [over de hoogleraarsbenoeming van dr. F. Goffree]
344
Euclides en aktietaal
345-346
Recreatie
346-347
Mededeling: Nascholingscursussen voor leraren; Jaarvergadering/studiedag 1986; Betaling kontributie
348
Kalender
348