Vakblad Euclides

Jaargang 79 (2003-2004)

Cover 79 1

Euclides, jaargang 79 (2003-2004), nummer 1

Van de redactietafel
1
Toewerken naar het examen vmbo-KB
2-3
De weg naar het eerste centraal examen vmbo-BB
4-6
40 jaar geleden: Gedeelte uit een artikel van Prof.dr. N.H. Kuiper in Euclides, jaargang 39 (1963-1964)
7
Wiskunde-examens 2003, 1e tijdvak
8-25
Verslag NVvW-examenbesprekingen 2003
26-31
Wiskunde-eindexamen als menselijke activiteit?
32-37
In Memoriam / Gaspard Bosteels37
Overzicht niet-CE-stof havo en vwo
38
Van de bestuurstafel
40-41
Jaarvergadering/Studiedag 200342-45
Recreatie
46-47
Servicepagina48
Cover 79 2

Euclides, jaargang 79 (2003-2004), nummer 2

Van de redactietafel
49
WisKids maakt van 1+1 meer dan 2
50-51
'En zij hoorden het kwartje vallen'
52-55
De grote praktische opdracht voor het vak wiskunde
56-60
RE:cursief. De recursie van Fibonacci
61
Het gebruik van een applet op een grafische rekenmachine
62-65
Integraalkrommen met Cabri Plus
66-69
Gesprekken met Sjaak
70-71
Feitenvel Afghanistan
72
40 jaar geleden: De didactiek van de wiskunde op het examen wiskunde l.o.
73
Oproep - Werkgroep HoVo-wiskunde
74-75
Oproep - Zebraboekjes
75
Grafen in de praktijk (Zebra 14)
76-77
7 op de schaal van Richter en andere getallen
76-77
Jaarverslag Euclides, jaargang 78 (2002/2003)
78-79
Agenda 15 november 2003 / Notulen van 16 november 2002
80-81
Verslag van het verenigingsjaar 1 augustus 2002-31 juli 2003
81-82
Inhoud van de 78e jaargang (2002/2003)83-85
Recreatie
86-87
Servicepagina88
Cover 79 3

Euclides, jaargang 79 (2003-2004), nummer 3

Van de redactietafel
89
Creativiteit testen
90-94
40 jaar geleden: Wimecos
95
RE:cursief. Bankroet
96-97
Verschenen97
Stroken met etiketten
98-102
Aankondiging: Wiskunde en Muziek, KWG-Wintersymposium 2004103
Verschenen103
Het gebruik van de Zebraboekjes
104-105
Het gebruik van Wiskunde in de Islam (Zebra 13)
105-107
De juiste toon (Zebra 15)
105-107
Dan liever de lucht in!
108-110
Evaluation of mathematics teaching in secondary schools
111-115
Gesprekken met Sjaak (2)
116-117
Analyse van de fascinatie
118-121
Lesgeven in Tanzania
122-123
Aankondiging: Nationale Wiskunde Dagen 10 Jaar!
124
Aankondigingen, Mededeling: ICT-conferentie 2004; ICME-10; Wiskunde Olympiade 2004125
Recreatie
126-127
Servicepagina128
Cover 79 4

Euclides, jaargang 79 (2003-2004), nummer 4

Themanummer Kunst en Wiskunde

Van de redactietafel
129
Leeswijzer
130
Muziek en wiskunde
131-134
Wiskunde en Islamitische kunst: werk in uitvoering
135-137
Computer veroorzaakt revolutie in de beeldhouwkunst / interview met Rinus Roelofs
138-141
Wiskundige poëzie
142-143
Wereldwijd netwerk van wiskundige kunstenaars en kunstige wiskundigen
144-147
Lesidee
149
Profielwerkstuk wiskunde
149-151
Wiskunstige torens
152-155
De gulden snede in de kunst
156-162
Aankondiging: Lesbrief en catalogi bij Bomen van Pythagoras162
De Lakenhal in perspectief
164-169
Het Romantisch ongenoegen met de rede
170-175
Meten aan een kunstwerk
176-179
Abstractie in kunst en wiskunde
180-183
Wiskundegedichtjes van eersteklassers
184-185
De kromme lijnen van Albrecht Dürer
186-191
Ars (dis)symmetrica
192-196
40 jaar geleden: Uit Pythagoras, jaargang 3 (1963-1964)
197
Re:cursief. Aftelversje
198-199
Geactualiseerd overzicht van niet-ce-stof havo en vwo
200
Aankondiging: HKRWO-Symposium 2004, Symposium X van de Historische Kring Reken- en Wiskunde Onderwijs201
Van de bestuurstafel
202-203
Jaarrede 2003
204-207
Beeldverslag studiedag/jaarvergadering 2003
208-209
Recreatie
210-211
Servicepagina212
Cover 79 5

Euclides, jaargang 79 (2003-2004), nummer 5

Van de redactietafel
213
Perspectiefregels volgens Leon Battista Alberti
214-217
Nederland aardappelland
218-221
Wiskunde en onderwijs, een wankel evenwicht [Boekbespreking]
222-226
Prijsuitreiking Wiskunde Olympiade 2003
227
Pensioen voor Wim Kuipers / interview
228-229
Wiskunde door het jaar heen
230-234
Het kanon en de afgeleide
235
Klassikaal
236-237
Verschenen237
Re:cursief. Kaartspelletje
238-239
40 jaar geleden: In memoriam voor mevrouw T. Ehrenfest-Afanassjewa in Euclides, jaargang 39 (1963-1964)
240-241
Gesprekken met Sjaak (3)
242-243
90 minuten actief?
244
De veranderende rol van de leraar
245-248
Van de bestuurstafel
249
Recreatie
250-251
Servicepagina252
Cover 79 6

Euclides, jaargang 79 (2003-2004), nummer 6

Van de redactietafel
253
Bos en Lepoeter
254-259
Wiskunde B-dag 2003
260-265
Breien en andere notatiezonden
266-268
40 jaar geleden: Vraagstukken
269
Rubrics
270-273
Verschenen273
Re:cursief. Chebyshev-polynomen
274-275
Het belang van ijs eten
276-277
Vakantiecursus 2003
278-279
Grondbeginselen der rekenkunde
280-283
Chaostheorie - Het einde van de voorspelbaarheid
280-283
Gesprekken met Sjaak (4)
284-285
Aankondiging: Wiskunde-tentoonstelling in Leiden286
Van de bestuurstafel
287
Examenbesprekingen 2004
288-289
Nieuws van het Wereldwiskunde Fonds
289
Recreatie
290-291
Servicepagina292
Cover 79 7

Euclides, jaargang 79 (2003-2004), nummer 7

Van de redactietafel
293
Pierre van Hiele 95 jaar
294
Transformatiemeetkunde
295-299
40 jaar geleden; Transformatiemeetkunde in de lagere klassen van het v.h.m.o.
300-301
Wiskunde, zes maanden op zicht
302-304
Re:cursief. Zeno's onderhandelingsresultaat
305
Na griepmeting nog meer onderzoek via internet
306-307
Authentieke contexten in het vmbo
308-313
Reflectie in de klas
314-317
Lineair programmeren met Geocadabra
318-320
Klassikaal
321
Aankondiging: Nationale Wiskunde Dagen 2005321
Wiskundige aspecten van roosterproblemen
322-323
Wiskunde-sluit-aan
324-326
Bèta-plus of bèta-min
327
Aankondiging: Wiskundeonderwijs - Cross the border327
Gesprekken met Sjaak (5)
328-329
Recreatie
330-331
Servicepagina332
Cover 79 8

Euclides, jaargang 79 (2003-2004), nummer 8

Van de redactietafel
333
De invloed van ict op het wiskundeonderwijs
334-339
Optimaal inchecken op Schiphol
340-346
40 jaar geleden: Vraagstukken
347
Fouten in de Elo-ranglijst
348-352
Tekstverklaren bij wiskunde
352
Bert Zwaneveld, hoogleraar353
Vouwbare verhouding
353
Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
354
In memoriam Wim Bos, 1916-2004
355
Re:cursief. Zigzagpermutaties
356-357
Algebra: verloren zaak of uitdaging? Deel 1
358-361
Leerling, student, docent
362-363
Uitslag Wiskunde Scholen Prijs 2004
364-365
Christelijk Gymnasium Utrecht wint scholenprijs
366-367
ICT: middel tot onderwijsverbetering of bron van implementatieproblemen? [Boekbespreking]
368-371
Feitenvel Zambia
372
Jaarvergadering / Studiedag 2004
373
Recreatie
374-375
Servicepagina376