Vakblad Euclides
Jaargang 67 (1991-1992)
Euclides, jaargang 67 (1991-1992), nummer 1
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/067_1991-92_01.pdf
Inhoud
1
Bij het begin van de 67e jaargang
2-3
40 jaar geleden: Cascade
3
Computer-algebra in het vwo: ondersteunend of ondermijnend?
4-7
Kinderen rekenen
7
'Perspectiven'
8-14
Het examen lbo/mavo C/D 1991, experimenteel (10)
15
Werkbladen
16-17
Gaat vermenigvuldigen nog wel voor delen?
18
Galperin in de praktijk
19-21
De Fis van Euler
22
Recreatie
23
Jaarvergadering / Studiedag 1991
24-25
Ander onderwijs, ander toets(vorm)en
25-28
Nieuwe programma's wiskunde voor de onderbouw
29-30
Uitwisselingsbijeenkomsten Hawex
30
Voordracht wiskunde A
30
Mededeling: Vijfde Landelijke Onderwijswedstrijd
30
Van de bestuurstafel
31-32
Verschenen
32
Kalender
32
Euclides, jaargang 67 (1991-1992), nummer 2
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/067_1991-92_02.pdf
Inhoud
33
Eindexamens vwo en havo, eerste tijdvak 1991
34-39
Boogbruggen, een wiskundig project
40-43
Lange getallen zelf berekenen
44-46
Verschenen
46
En Cindy dan?
47
Werkbladen
48-49
Het nieuwe leerplan 12-16 (3)
50-52
Het beroep van wiskundige (1)
53-57
Brief: Kritiek op commentaar
58-59
Mededeling: Wiskunde A-Iympiade
59
40 jaar geleden: Vraagstukken
59
Uitwisselingsbijeenkomsten Hawex
60
Jaarvergadering / Studiedag 1991
60
Verslag van het associationsjaar 1 augustus 1990-31 juli 1991
61-62
Mededeling: Videoband 'Wat is statistiek?'
62
Recreatie
63
Verschenen
63
Verhandeling over het licht
64
Kalender
64
Euclides, jaargang 67 (1991-1992), nummer 3
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/067_1991-92_03.pdf
Inhoud
65
Het beroep van wiskundige (2)
66-69
40 jaar geleden: Listiglijk
69
Meetkundig onderzoek komt eerst
70-79
Werkbladen
80-81
Formules bij een piramide
82
Wat al die cijfers verhullen
83-84
Reactie
84
Mededeling: Freudenthal-instituut
84
Onderwijs en resultaat
85-88
'Onderwijs en resultaat' vanuit het Cito gezien
89-91
Tot slot
91-92
Mededeling: Examen wiskunde A vwo
92
Lehrbuch der Mathematik, Band 1, Analysis einer Veränderlichen
92
Recreatie
93
Van de bestuurstafel
94-95
Mededeling: ICME-7
95
Logica voor Alfa's en Informatici
96
Verschenen
96
Kalender
96
Euclides, jaargang 67 (1991-1992), nummer 4
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/067_1991-92_04.pdf
Inhoud
97
AGV binnen wiskunde A?
98
AGV binnen wiskunde A
98-100
Commentaren 1, 2, 3, 4
100-104
De gebruiker heeft altijd gelijk, tenzij...
105-106
40 jaar geleden: Vraagstukken
106
prof.dr. G.Y. Nieuwland Het beroep van wiskundige (3)
107-111
Mededelingen: Rectificatie
111
Werkbladen
112-113
Goed gezien, hoe gedacht?
114
De service
115-117
Mededeling: Prof. dr. O. Bottema 90 jaar
117
In meisjesgroepen kunnen meisjes de ruimte gebruiken
118-122
Mededeling: Wintersymposium
122
Gegevensbeveiliging en Discrete Wiskunde
123-125
Recreatie
126
Mededeling: Brochures Keuzebegeleiding Wiskunde A en B
127
Lehrbuch der Mathematik, Band II, Lineare Algebra
127-128
Bayes-Statistik
127-128
Verschenen
128
Mededeling: Voorlichting Volwassenenonderwijs; COW-publikaties
128
Kalender
128
Euclides, jaargang 67 (1991-1992), nummer 5
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/067_1991-92_05.pdf
Inhoud
129
Correlatie en Regressie
130
Uit het WIEWA-rapport
130-131
Mededeling: De Commissie Herziening Eindtermen (CHE)
131
Recycling van ponskaarten?
132-135
Mededeling [Dick Prins, Pieter de Roest]
135
Het vwo-programma wiskunde B: een oproep tot verandering
136-141
40 jaar geleden: Plaats van de wiskunde
141
Drietallen van Pythagoras en de dubbele-hoekformules
142-143
Mededeling: Congres 'Vrouwen gebruiken wiskunde in hun werk'
143
Werkbladen
144-145
Oude regels met de rekenmachine
146
Analyse, synthese en elegance
147-151
Recreatie
152
Leerboekeffecten: verkeerd weergegeven feiten en onjuiste interpretaties van Van Streun
153-155
De rijke context van het onderwijs
155
Hoe verdeel je een kromme in k gelijke delen?
156-159
Numerische Mathematik in der Gymnasialen Oberstufe
159
Verenigingsnieuws
160
Mededeling: Studiemiddag Universiteit Twente
160
Kalender
160
Euclides, jaargang 67 (1991-1992), nummer 6
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/067_1991-92_06.pdf
Inhoud
161
Euclides en W12-16
162
Reizen en trekken
163-164
Oproep
164
C-examen tijdvak 2, 1991
165
D-examen tijdvak 1, 1991
166
De 30ste Nederlandse Wiskunde Olympiade
167-170
Van de bestuurstafel
170-173
Korrel en Antwoord
174
Mededeling: Het 28-ste Nederlands Mathematisch Congres
174
Regelmatige figuren
175
Werkbladen
176-177
Jaarrede 1991
178-181
Notulen jaarvergadering 1991
182-183
Mededeling: De grafische zakrekenmachine in het wiskunde-onderwijs
183
Hawex-uitwisselingsbijeenkomsten november 1991
184-185
Mededeling: Examenoproep Staatsexamen wiskunde m.o.-A of wiskunde m.o.- B
185
Ter verheldering
186-189
40 jaar geleden: Vraagstukken
189
Recreatie
190
Over de helderheid van een verheldering
191-192
Kalender
192
Euclides, jaargang 67 (1991-1992), nummer 7
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/067_1991-92_07.pdf
Inhoud
193
Twee ontwikkelaars geven weerwoord
193-199
Functieonderzoek begint met de grafiek (I)
200-204
40 jaar geleden: De leraar
204
Vereenvoudigd vereenvoudigen, kan dat?
205
Open brief
206-207
Mededelingen: Nascholingscursus Toetsen van hypothesen; Regeling toegestane hulpmiddelen bij de centrale examens enz.
207
Werkbladen
208-209
Globaal kijken naar grafieken
210
Wat is begrijpen nu eigenlijk?
211
Een ervaring met een computerprogramma
212-213
Examenbesprekingen mei 1992
214-216
Pasjes en pincodes
216
Recreatie
217
De wiskunde-examens lbo/mavo van 1991, eerste tijdvak
218-224
Kalender
224
Euclides, jaargang 67 (1991-1992), nummer 8
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/067_1991-92_08.pdf
Inhoud
225
Een analyse-opgave
226
Functieonderzoek begint met de grafiek (II)
227-230
Zicht op het veld
230-233
Naschrift
233-234
Korte reactie op het naschrift
234
Gezocht en niet gevonden
235
Verslag symposium aansluiting havo-hbo
236-237
Kort verslag van het lustrumcongres van Vrouwen en Wiskunde
238
'Wiskunde uit pakketjes'
239
Werkbladen
240-241
P. Drijvers: De kettingregel met Derive: een lesverslag
242-247
Wiskundeonderwijs 2008
248-251
40 jaar geleden: Vraagstukken
251
Recreatie
252
Mededeling: Didactiekprijsvraag 1992
253
Een toetssteen voor het wiskundeonderwijs
254-256
Mededeling: Methodeportretten
256
Fundamentals of Real Analysis
256
Kalender
256
Euclides, jaargang 67 (1991-1992), nummer 9
https://archief.vakbladeuclides.nl/bestanden/067_1991-92_09.pdf
Inhoud
257
Special Inleiding
258
Nieuwe curricula 12-16: de basis gevormd
259-262
Meetkunde en weerbaarheid
263-265
Het voorgestelde programma in grote lijnen
266-271
40 jaar geleden: En teken de grafiek
271
Aha, algebra!
272-274
Voortgezet rekenen
274-280
Herhaalde oproep
280
Informatieverwerking en statistiek
281-284
Overvloed en Onbehagen
284-288
Mededeling: NICL-Overzichten wiskunde/rekenen/informatica VO 1992
288
Eindoordeel? Beginoordeel
289-292
Interview met twee experimenteerdocenten
293-297
Mededeling: Faculteit Educatieve Opleidingen van de Hogeschool Midden Nederland
297
Toetsen bij een ander programma
298-300
Recreatie
301
Mededeling: APS, Basisvorming en het nieuwe leerplan wiskunde 12-16
302
Nascholing W12-16
303-311
Werkbladen
307-308
Mededeling: Leen Bozuwa geridderd
311
Jaarvergadering / Studiedag 1992
311-312
Betaling contributie
312
Over de auteurs
312
Kalender
312