Vakblad Euclides

Vouwen - en beschouwen - in de wiskundeles

In het artikel Vouwen - en beschouwen - in de wiskundeles in Euclides jaargang 96 nummer 3 geeft Jacoliene van Wijk een overzicht van vrijwel alle bijdragen uit Euclides van de afgelopen eeuw. Hieronder staat de literatuurlijst in chronologische volgorde.

  1. dr. W.F. de Groot Sectievergadering Wiskunde. Het Wiskunde-onderwijs volgens de Dalton-methode 8-5 189-202
  2. T. Ehrenfest-Afanassjewa Een en ander over de definities 11-6 256-273
  3. P.M. van Hiele Pakkend materiaal ter inleiding van meetkundige grondbegrippen 30-5/6 248-262
  4. dr. P.G.J. Vredenduin Een opzienbarend boek 39-8 237-247
  5. dr. P.G.J. Vredenduin Recreatie 48-6 238-240
  6. A. Treffers E. de Moor Het aanvankelijk meetkunde-onderwijs (1) 50-1 1-10
  7. A. Treffers E. de Moor Het aanvankelijk meetkunde-onderwijs (2) 50-2 41-60
  8. E. de Moor A. Treffers Het aanvankelijk meetkunde-onderwijs (3) 50-3 81-99
  9. A.J.Th. Maassen Een paar meetkundelessen 50-4/5 226-236
  10. dr. P.M. van Hiele Hoe moet men ... 52-5 128-141
  11. Fred Goffree Vakdidaktische notities 54-3 81-85
  12. Bram Lagerwerf Wiskunde 'doen' 54-4 118-120
  13. Ben Knip George Schoemaker Gebruik en misbruik van de geodriehoek 55-9 389-394
  14. Harrie Broekman Leerstijlaspecten; rigiditeit versus flexibiliteit 60-3 117-122
  15. Fernand J. Prevost Meetkunde in de brugklas 63-7 191-198
  16. Truus Dekker Sylvia van der Werf Wiskunde moet je doen! 63-8 222-224
  17. Brian Bolt Het opvouwen van een kaart 64-2 49
  18. Heleen B. Verhage Mediageniek wiskundeonderwijs 65-2 43-54
  19. Juul ten Hove Formules bij een piramide 67-3 82
  20. Martin Kindt De bissectricestelling 68-2 37-43
  21. Bram Lagerwerf Leren en Helpen Leren (I) 68-4 118-122
  22. P. Drijvers Een pagina omslaan ... 69-8 226-230
  23. Jan Smit Leon van den Broek Envelop met inhoud 72-5 193-196
  24. Jacob Perrenet 3e Mathematische Modelleercompetitie Maastricht 1997 73-3 100-103
  25. Puzzels uit het programma boekje van de jaarvergadering/studiedag 1998, met de oplossingen 74-5 169-171
  26. Sjoerd Schaafsma Werkbladen: Kalender 2000 75-5 167-168
  27. Edu Wijdeveld Omzien in verwondering 78-5 218-225
  28. Rob van Oord Wiskunde door het jaar heen 79-5 230-234
  29. Willem Maas Vouwbare verhouding 79-8 353
  30. Harrie Broekman Beeldtaal. Geschikte representaties verkennen aan de hand van uitdagende situaties 80-3 98-101
  31. Melanie Steentjes Kees Lagerwaard Paul van der Molen Ger Limpens Gerard Stroomer Wiskunde-examens 2008, 1e tijdvak 84-1 2-17
  32. Ingrid Berwald Prikkels in de klas 84-4 122-128
  33. Ingrid Berwald Meervoudige intelligentie in de wiskundeles / Deel 5 : Verbanden 87-2 61-62
  34. Carla Feijen Geometrie : de vormentaal van de natuur 87-2 65-67
  35. Ton Lecluse Vanuit de oude doos 87-5 215-217
  36. Roel Zuidema Straattekeningen ontwikkelen met een theedoosje 89-4 14-17
  37. Jacques Jansen Uitdagende problemen 89-6 23-26
  38. Miranda Tap Vouwen in de wiskundeles 89-7 14-15
  39. Rob van Oord Een π-shirt, beter laat dan nooit - verslag van de NWD 2015 090-6 31-35
  40. Lonneke Boels Kleintje didactiek : analytische meetkunde 91-5 25
  41. Rob van Oord Krommen van Agnes en de Nederlandse wiskundedagen 92-2 19-22
  42. Lonneke Boels Kleintje didactiek : tetraëders vouwen 92-6 35 Instructie tetraëders vouwen en meer informatie
  43. Rob van Oord Hoe vaak is oneindig? Verslag van de 23e NWD 92-7 34-37
  44. Monique Pijls Maarten van der Burg Animath 93-2 22-24
  45. Rob van Oord En dat is dan \( \left( 2 + 0 + 1\right) \times 8 = 24 \)! 93-7 31-33
  46. Tom Verhoeff Herinneringen aan Koos Verhoeff 94-3 4-7 Tom Verhoeff Koos Verhoeff Folded Strips of Rhombuses, and a Plea for the \( \sqrt(2) : 1 \) Rhombus in Proceedings of Bridges 2013: Mathematics, Music, Art, Architecture, Culture 71-78